Kék Művészügynökség és Produkciós Iroda Kft. Kékprodukció Nonprofit Kft.
e-mail: kek@kekart.hu
Bíró Kriszta

Bíró Kriszta

színész szerző

Életrajz

Születési idő, hely:
1970. február 17, Budapest

Tanulmányok:
Diploma: 1992, Színház-és Filmművészeti Főiskola, Budapest
Érettségi: 1988, Madách Imre Gimnázium, Budapest

Szakmai kapcsolatok:
2004–JELENLEG Örkény István Színház, Budapest
1991–2004 független produkciók:Szentendre, Tatabánya, International Business School, Thália Színház
1997–2004 szabadúszó
1995–1997 Katona József Színház, Kecskemét
1994–1995 Miskolci Nemzeti Színház
1992–1994 Szigligeti Színház, Szolnok
1991–1992 szakmai gyakorlat: Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
Nemzeti Színház, Budapest 

Főbb szerepek:

NAGYSÁGOSASSZONY Mesél a bécsi erdő színész bemutató: 2016. március 18. Örkény István Színház

DR. GONDENTHAL - A Bernhardi-ügy, 2015. március 27., Örkény István Színház, r.: Ascher Tamás

Mohácsi István, Mohácsi János, Kovács Márton: e föld befogad, avagy SZÁMODRA HELY, 2014. október 3., Örkény István Színház, r.: Mohácsi János

Anyám tyúkja (Váradi Szabolcs - Mácsai Pál), 2014. április 11., Örkény István Színház 

Parti Nagy Lajos: Átriumklorid, 2014. április 2., Átrium Film-Színház (r.: Néder Panni)

ROUELLE - Moliére - Mohácsi István - Mohácsi János: A képzelt beteg, 2013. december 21., Örkény István Színház (r.: Mohácsi János)

POLGÁR GIZI - Janika, 2012. december 14., Karinthy Színház (r.: Honti György)

Tankred Dorst: Merlin, avagy Isten, Haza, Család, 2012. október 19., Örkény István Színház (r.: Polgár Csaba)

Mohácsi István: Liliomfi, 2012. október 5., Örkény István Színház (r.: Mohácsi János)

Henrik Ibsen: Peer Gynt, 2012. március 17., Örkény István Színház (r.: Ascher Tamás) 

Alekszandr Szuhovo-Kobilin: Tarelkin élete, 2011. október 28., Örkény István Színház (r.: Mácsai Pál)

nőNYUGAT, 2010. december 9., Örkény István Színház (r.: Mácsai Pál, szerkesztő: Bíró Kriszta)

Kihagyhatatlan - 2010. június 18., Örkény Színház

PETIKE - Julian Crouch - Phelim McDermott - Parti Nagy Lajos: Jógyerekek képeskönyve,2009. február 13. Örkény Színház (r.:Ascher Tamás)

MME PONTAGNAC - Georges Feydeau: A hülyéje, 2008. november 7., Örkény Színház, (r.:Mácsai Pál) 

SENORA ROC - Luis Bunuel: Az öldöklő angyal 2008. március 17., Kék Produkció(r.:Pelsőczy Réka)

SÁRBOGÁRDI JOLÁN - Parti Nagy Lajos: Ibusár, Örkény István Színház aulája, 2007 feb. (r: Pelsőczy Réka)

TIGRIS NIKI - Tasnádi: Finito, Örkény István Színház, 2007 jan. (r: Mácsai P.)

KECZELI ILONA - Molnár Ferenc: Üvegcipő, Örkény István Színház, 2005

MAUREEN - McDonagh: Leenane szépe, avagy Piszkavas, Örkény István Színház, 2004

BETSI - Mayenburg: Paraziták, Budapesti Thália Színház, 2003

ALICE - Dürrenmatt: Play Strindberg, Tatabányai Jászai Mari Színház, 2002

VITTORIA - Goldoni: A komédiaszínház, Madách Kamara, 2002

ANGELINA - Szilágyi Andor: El nem küldött levelek, Budapesti Thália Színház, 2002

PÁHOLYOSNŐ - Molnár Ferenc: A testőr, Örkény István Színház, 2001. december 15. 

Mi újság, múlt század? - Madách Kamara Színház, 2001

EGY NŐ - Az élet kapufája, zenés angol kabaré, IBS, 1999

ROSAURA - Goldoni: A hazug, Szentendrei Nyári Színház, 1998

MARIE - Enquist: A tribádok éjszakája, Madách Színház, 1998

CHRISSIE - Brian Freel: Pogánytánc, Kecskeméti Katona József Színház, 1996

LUDMILLA - Katajev: A kör négyszögesítése, Kecskeméti Katona József Színház, 1996

CHECCA - Goldoni: Chioggiai csetepaté, Kecskeméti Katona József Színház, 1995

LOVAG - Marivaux: A lovag, Szentendrei Nyári Színház, 1995

ILONKA - Molnár Ferenc: Ibolya, Miskolci Nemzeti Színház, 1995

JÚLIA - Shakespeare: Romeo és Júlia, Miskolci Nemzeti Színház, 1995

OPHELIA - Shakespeare: Hamlet, Miskolci Nemzeti Színház, 1994

KURRUBBI - Dürrenmatt: Angyal szállt le Babilonba, Szolnoki Szigligeti Színház, 1993

GUSTCHEN - Brecht: A házitanító, Szolnoki Szigligeti Színház, 1993

VERA - Kárpáti Péter: Akárki, Katona József Színház, mv., 1992

IZABELLA - Shakespeare: Szeget szeggel, Szolnoki Szigligeti Színház, 1992

HERMIA - Shakespeare: Szentivánéji álom, Nemzeti Színház, Budapest, 1991

TV/Film:
Presszó mesék, 2008.
Nyugat 100 - MTV, 2008
Till Attila: Pánik - Pánikklinikai csoportteráspiás beteg, 2007.
Verebes Zoltán: 1 / One human minute - Sondra, 2007.
Kertész Imre: Sorstalanság – Nő a vonaton, 2004.
Bereményi Géza: Hídember – Zichy Felícia, 2003.
Robert Ralston: Drum Bun - Jó utat - Ágnes, 2002.
Perlasca - Egy igaz ember története, színes olasz-magyar-francia háborús filmdráma, 2002 (r: A. Negrin) 2001
Simó Sándor: Franciska vasárnapjai - Viki, 1996.
Sára Sándor: Vigyázók - Edit, 1993.
Mihályfi Imre : Három boltoskisasszony - Jolánka, 1992.
Gazdag Gyula: Túsztörténet - Ági, 1988.

Művek:

A Nyugat női (író, összeállította és színpadra alkalmazta) - 2014, Kecskeméti Katona József Színház 

Nőnyugat (író és szerkesztő) 2010 Örkény Színház

2005. Fiókregény – regény. Ab Ovo Kiadó, Budapest

2003. Jozefa – Két elbeszélés, egy kisregény. Ab Ovo Kiadó, Budapest.

Színpadi adaptáció:

2006. T. Wilder: Szent Lajos Király hídja
Bemutató: 2006. december 22. r.: Guelmino Sándor
Magyar Színház

2005. Kosztolányi Dezső: Édes Anna. 
Bemutató: Székesfehérvári Vörösmarty Színház

Díjak:
1995. Évad színésznője, Miskolci Nemzeti Színház
2001. Első díj, forgatókönyvírói kategória, Chaplin Stúdió és magyar.film.hu
2005. Évad színésznője, Örkény Színház, Budapest
2008. Jászai-díj
2009. Mensáros-díj 


CV - BÍRÓ KRISZTA módra

BÍRÓ KRISZTA
Ez egy amolyan szíví
Nos. Még életemben nem írtam ilyet, de ezt is meg kell próbálni. Bíró Krisztina vagyok, bár így már csak a családom szólít, mindenki más a Krisztát tudja. Miskolci színésznő koromban kaptam ezt a rövidített változatot, mondván, az én fizimiskámhoz képtelenség hozzáragasztani azt a komoly keresztnevet. Nincs vele bajom, bár meghat, amikor az eredeti nevemen szólítanak.1970. február 17-én születtem Budapesten, a Vas utcai kórház első emeletén. Ez csak azért vicces, mert éktelen influenza-járvány volt, Apám taxival lopta be magát újszülött lányához háromnapos koromban, és a tájékozatlan sofőr az Ódry Színpadot vélte kórháznak látni a fülig érő hóesésben. Merthogy az Ódry is a Vas utcában van. Ezt én a későbbiekben elemi jelnek véltem, hiszen annyian akartak lebeszélni a színi pályáról, hogy egész kamaszkoromban csakis ebbe a ténybe bírtam kapaszkodni. Négyévesen voltam először színházban, A bátyám és a klarinét című előremutató szovjet darabot láttam az akkori Gyermekszínházban, a Paulay Ede utcában. Apám egyik legjobb barátjának öccse, Kőhalmi Attila játszotta a vonzó főhőst, az általa gerjesztett szerelem mondatta velem először azt, én bizony olyan leszek, mint aki azon a magason, abban a nagy fényben van. Nem ismertem még a „színész" szót. Nyolcévesen írtam az első darabomat, a Figaro házasságából, amit éppen akkor olvastam és hallgattam. Pszichológus Anyám némi ijedtséggel, iparművész Apám mosolyogva figyelte erőszakos próbálkozásaimat, hogy én most rögtön-de-azonnal, bármi úton, de színházat akarok csinálni. Ők addigra rég elváltak, de ember módjára őrködtek felettem.Anyámmal éltem, és új családdal. Soha senki nem próbált lebeszélni erről a dologról, csak Dédanyám, aki rendes parasztlány módjára minden művészettel foglalkozó nőszemélyt ribancnak vélt.Általános iskolai irodalom tanárnőm segítségével találtam a Madách Gimnáziumra, ami ugyan nagyon messze volt tőlünk, de színházi képzést ígért. A hivatalos képzés ugyan elmaradt, de a Barcsay utcában leltem Székely István tanár úrra, alias Papára, aki biztos kézzel és nagy-nagy szeretettel vezetett be az ízlés útvesztőjébe. Azóta is tartjuk a kapcsolatot. A gimnáziumban játszottunk is színházat, de rendeztem és írtam is. Az érettségi évében a Kádár Kata című balladát dolgoztam fel, ebből díjnyertes előadás és egy tévéfelvétel született.Első próbálkozásra vettek fel a Színház-és Filmművészeti Főiskolára. Ez csak azért érdekes, mert ember nem adott volna egy lyukas garast sem az én színészi jövőmért: kicsi voltam, szemüveges, nőietlen és csúnya.A Főiskola tulajdonképpen boldog-boldogtalan öntudatlanságban telt. Huszti Péter osztályába jártam, nagyszerű emberekkel, de igazán. Azt hiszem, a legtöbbet az osztálytársaimtól tanultam abban a négy évben, ’88-tól 92’.-ig.A Főiskola után hat évet töltöttem különböző vidéki színházaknál. Nyíregyháza–Szolnok–Miskolc–Kecskemét a sorrend. Játszottam operettet, Shakespeare-t, Molnárt, ún. gyerek-darabot. Szóval mindent. A legfontosabbak: Júlia és Molnár Ibolyája Miskolcon, Kecskeméten Katajev: A kör négyszögesítésének Ludmillája. Ezenközben nyaranta Szentendrén csináltunk előadásokat Honti Györggyel. Ez nagyon fontos állomás: azokat a darabokat együtt írtuk, hónapokig vitázva-röhögve Faragó Zsuzsa dramaturg lakásán. Faragó színházlátása egészen egyedi és nagyszerű. Azóta is sokszor rajtakapom magam írás közben, hogy az ő gondolatait hallom újra.Kezdeti titán-magabiztosságom erősen megcsappant, mire 95’-ben Kecskemétre értem. Nagyon kispolgári vágyaim kezdtek lenni: család, gyerek, otthon. Mazsolával, lekvárokkal, spájzzal. Jött is az én uram, még abban az évben. ’97-ben megszületett Mihály, és én felköltöztem Pestre. De a színházat nem bírtam és nem is akartam letenni, ettől az évtől botladoztam a Madách Színházban. Kolos István és Mácsai Pál segítségével vészeltem át egy olyan időszakot, amikor igazából nem tudtam, megmaradhatok-e én ezen a pályán úgy, ahogyan az az én elvárásaimnak is megfelel.Aztán egyszerre jött minden: Mácsai hívott az átformálódó Madách Kamarába dolgozni, illetve egy francia film és a nagyanyám meséinek hatására beneveztem egy internetes forgatókönyv-író pályázatra, amit az én legnagyobb meglepettségemre meg is nyertem. Azóta az írás napi gyakorlat nekem, még akkor is, ha nem lesz belőle könyv. Nincs mit cizellálni a dolgon: egyszerűen élvezem. És még akkor is, ha ez rémes közhely, és ma már nincs írás köszönet-nyilvánítás nélkül, le kell szögeznem: a Jozefa című kötet sose lett volna, ha nincs az Ab Ovo Kiadó, ezen belül-kívül pedig Szoboszlai Margit, Pataki Judit, és mindenki, aki ott dolgozik. Tehát akkor térjünk vissza a hivatalos fordulathoz. Fent nevezett kiadónál 2003. november 10-én megjelent az első kötetem, amit vágyaim szerint követni fog még más is, amennyiben képes vagyok még valaha az életben két értelmes mondatot leírni.Ezt jegyzém 2004. március 10-én, igencsak későn, amikor is Miska fiam megjelent végszóra, mert rosszat álmodott.
Bíró Kriszta